پنجشنبه 09 فروردین 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

هشدار وزیر نفت درباره نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به ظرفیت پالایش کشور/ سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود

  • 30 فروردین 1401
  • 08:24
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 585 بازدید
  • Article Rating
هشدار وزیر نفت درباره نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به ظرفیت پالایش کشور/ سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود

وزیر نفت درباره نزدیکی مقدار مصرف بنزین و نفت‌گاز به ظرفیت پالایشی کشور هشدار داد و تأکید کرد که ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبه‌روز آشکارتر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: خدا را شاکریم در همین مدت کوتاهی که از عمر دوره جدید شهرداری تهران می‌گذرد تحولات بسیار خوبی در سطح شهر تهران رقم خورده و تفکر مطلوبی بر این مدیریت حاکم شده است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت شهرداری تهران به‌ویژه در حوزه بهینه‌سازی و مصرف سوخت، ادامه داد: امروز ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است که یکی از وظایف وزارت نفت بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی است تا امنیت انرژی کشور تأمین شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبه‌روز آشکارتر می‌شود و اگر اتفاق نیفتد تولید در صنعت نفت دچار مشکل می‌شود، تصریح کرد: پارسال در فصل سرد حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه داشتیم و روزانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل مجبور شدیم گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا جوابگوی تأمین گاز بخش خانگی و تجاری باشیم.

اوجی با اشاره به رعایت نشدن مصرف بهینه انرژی در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش خانگی کشور گفت: بر اساس برآوردها طی هشت سال آینده ۸۰ میلیارد دلار باید در حوزه گاز کشور سرمایه‌گذاری شود تا هدف تولید روزانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز محقق شود.

وی در زمینه صنعت پالایش نفت نیز تصریح کرد: سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع کشور افزایش می‌یابد، از این رو هم‌زمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم، ضروری است از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور به‌ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی غافل نباشیم.

وزیر نفت با اشاره به بازده پایین نیروگاه‌های تولید برق کشور اظهار کرد: این مقدار به‌طور میانگین در کشورهای پیشرفته بالای ۴۸ درصد است، بنابراین وزارت نفت مهار شدت مصرف انرژی را وظیفه خود می‌داند، زیرا سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه صنعت نفت پارسال در مجموع ۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است، ادامه داد: اگر مصرف سوخت کشور را در بخش‌های مختلف نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

وی گفت: روزانه ۹۲ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف می‌شود که در صورت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند درآمد خوبی از محل صادرات این محصولات نصیب کشور شود.

وزیر نفت با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های نفت و کشور در زمینه تهاتر نفت با اتوبوس به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، افزود: همکاران من در شرکت ملی نفت ایران در حال تدوین قرارداد مربوط به این بخش هستند و امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد کاهش زیادی در بخش ترافیک و آلودگی هوا داشته باشیم.

اوجی با بیان اینکه پارسال یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران استفاده نشد، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش موتورخانه‌های بخش خانگی، گازسوز کردن خودروهای عمومی (هزینه هر خودرو برای وزارت نفت ۱۲ میلیون تومان است) و موارد بسیار دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.