پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

نگاهی به فعالیت کارکنان پرتلاش پالایشگاه اصفهان در زمان تعمیرات اساسی

  • 23 آبان 1400
  • 15:03
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 2239 بازدید
  • Article Rating
نگاهی به فعالیت کارکنان پرتلاش پالایشگاه اصفهان در زمان تعمیرات اساسی

این گزارش شمه ای از فعالیت های شبانه روزی کارکنان توانمند و پرتلاش  پالایشگاه اصفهان در زمان تعمیرات اساسی است.


• علیرضا قزوینی زاده، مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت اصفهان
مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: از نیمه خرداد ماه سال جاری تا کنون چهار تعمیرات اساسی بزرگ انجام شده است.
علیرضا قزوینی زاده افزود: پنج واحد آیزوماکس و هیدروژن شماره دو، گوگرد‌سازی، مشعل شماره دو، آمین کنتاکتور شماره دو در خرداد و تیرماه و تعمیرات اساسی دیگر در ماههای مرداد و شهریور انجام شد که شامل واحدهای تقطیر در اتمسفر یک، تقطیر در خلا یک، واحد کاهش گرانروی یک، واحد گاز مایع شماره یک نیز  به صورت هم زمان بود. بعد از آن تعمیرات اساسی کوچکتری مربوط به بویلر F  را داشتیم و از نیمه اول مهر ماه بازرسی اولیه واحد تقطیر شماره سه و گاز مایع شماره سه را نیز داشته‌ایم و در حال حاضر مشغول انجام تعمیرات اساسی واحد تبدیل کاتالیستی شماره دو هستیم.  همچنین دو تعمیرات اساسی دیگر شامل واحد تبدیل کاتالیستی شماره یک و واحد تصفیه آمین و آب ترش شماره یک را نیز در بهمن و اسفند ماه امسال داریم.
گفتنی است تعمیرات اساسی پالایش نفت اصفهان بر اساس استانداردهای نگهداری و تعمیرات و بازرسی فنی تجهیزات واحدهای مختلف انجام می پذیرد. دوره های مختلف این تعمیرات برای واحدهای غیر کاتالیستی حدود ۴ سال و برای واحدهای کاتالیستی هر سه سال یک بار است. بر این اساس برنامه های تعمیرات اساسی هر واحد طی دو دوره برنامه ریزی ۵ ساله و یک ساله مشخص می شود و می توان برنامه های تعمیرات اساسی هر سال را برنامه ریزی کرد. قبل از انجام تعمیرات اساسی جلسات پیش از تعمیرات را داریم که در آن گزارش بازرسی فنی دوره تعمیرات اساسی قبلی هر واحد بررسی شده و بر اساس برنامه های کاری و لیست کارهای نهایی،  برنامه ریزی و با واحد مربوطه هماهنگی صورت می گیرد.
برای انجام تعمیرات اساسی با هماهنگی مدیریت ارشد، عملیات بسته شدن واحد مربوطه شروع و زیر نظر بازرسی فنی و نگهداری و تعمیرات فعالیت تعمیرات اساسی آغاز می شود و بعد از آن نیز با تایید نهایی بازرسی فنی، تحویل واحد بهره برداری برای راه اندازی می شود.
به گفته او، «همانطور که می دانید پروژه های متعددی در حال احداث و تحویل به پالایشگاه است که یکی از آنها واحد تقطیر شماره سه می باشد که بحث پروژه ای این واحد تکمیل و راه اندازی گردیده و تحویل پالایشگاه شده است. هر واحد جدیدی که راه اندازی شود، طبق استاندارد باید ۱۸ ماه بعد از شروع کارکرد، بازرسی اولیه شود زیرا هیچ سابقه بازرسی فنی و تعمیراتی در آن وجود ندارد از این رو باید سابقه اولیه ایجاد شود تا بتوان روند کار آن را برای تعمیرات اساسی بعدی پیش بینی کرد.»
در مورد تمامی افرادی که از خارج از پالایشگاه به طور موقت برای تعمیرات اساسی وارد پالایشگاه می شوند علاوه بر بررسی عدم ابتلا به بیماری کرونا، در مرکز طب صنعتی مجاز معاینات طب صنعتی انجام می شود تا سلامت فرد و آماده به کار بودن او از نظر سلامتی تایید شود تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.
قزوینی‌زاده در این باره می‌گوید: «سال گذشته به دلیل شرایط کرونا تعمیرات اساسی برخی از واحدها کنسل و به امسال موکول گردید. ولی امسال امکان به تعویق افتادن این مهم وجود نداشت، از این رو سعی کرده ایم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تجهیز کلیه نفرات به ماسک و وسایل بهداشتی، کار تعمیرات را با کمترین آسیب و ابتلا به کرونا پشت سر بگذاریم. ضمن آنکه در گذشته برای تعمیرات اساسی رستوران های مسقف در نظر گرفته می شد، اما اکنون به دلیل شرایط کرونا این خدمات در یک چادر ارائه می‌شود تا فضای آن از نظر رعایت دستورالعملهای بهداشتی باز باشد. در زمینه استفاده از آشامیدنی ها نیز افراد مشخصی را گذاشته ایم تا لیوان یک بار مصرف در اختیار نفرات قراردهند تا تماس با دست به حداقل برسد.»
او در پاسخ به چگونگی تأمین کالاهای مورد نیاز در تعمیرات اساسی می‌گوید: « تامین کالاهای مورد نیاز در تعمیرات اساسی بر عهده اداره تدارکات کالاست و قسمت عمده کالاها و قطعات یدکی ساخت داخل میباشد و خیلی به ندرت پیش می آید که یک  قطعه خاص را وارد کنیم.کالای مورد نیاز تعمیرات اساسی ۱۸ ماه قبل از آن از طرف مدیریت تعمیرات و نگهداری به اداره تدارکات کالا اعلام میگردد و تا قبل از شروع تعمیرات اساسی تامین و در اختیار واحدهای مربوطه قرار می گیرد.»
یکی از الزمات در تعمیرات اساسی گذراندن دورهای آموزشی یک روزه  نیروهای تعمیرات اساسی است. نفراتی که به صورت جذبی و موقت برای تعمیرات اساسی وارد پالایشگاه می شوند ملزم به گذراندن این دوره‌ها هستند. البته آموزش حین کار برای افرادی که شرایط کاری خاص دارند به صورت روزانه و در محل کار انجام می شود.
قزوینی زاده در زمینه سختی های کار در دوران تعمیرات اساسی می گوید:«با توجه به تعدد و کثرت واحدهای پالایشی ، تعمیرات های اساسی به صورت پی در پی و با فاصله زمانی کمی انجام می شود و فعالیت در اداره نگهداری و تعمیرات کار طاقت فرسایی است و فرسودگی شغلی ایجاد می کند زیرا بعنوان مثال از خرداد ماه تا کنون تعمیرات اساسی متعددی به صورت متوالی انجام شده است و شرایط کرونا نیز باعث ایجاد فشار مضاعف گردیده است. »
او افزود: « تأمین نیروهای تعمیراتی در کل کشور با چالش مواجه شده است و پالایشگاه های اراک، شیراز، بندر عباس و تهران تعمیرات اساسی همزمان با ما دارند و همه آنها با چالش تامین نیروی متخصص این کار روبه رو هستند.»
****
رضا رحیمی، مسئول واحد جوشکاری پالایشگاه اصفهان ۲۰ سال سابقه کاری دارد.
عمده فعالیت جوشکاری در تعمیرات اساسی به وسیله بازرسی فنی مشخص می شود و مسیرهایی که نیاز به جوشکاری و تعمیر داشته باشد توسط بازرسی فنی مشخص و اعلام گردیده و بر اساس دستور العمل صادره فعالیت خود را شروع می کنیم .
در تعمیرات اساسی واحد تبدیل کاتالیستی شماره ۲ تعویض تیوب های کوره ۲۵۲ را داریم که عمر مفید آن پایان یافته است و مجبور به تعویض آن هستیم. این تیوب ها برشکاری و از کوره خارج می شوند و تیوب هایی که جوشکاری و آماده شده است  را در کوره نصب می کنیم.
در تعمیرات اساسی تمامی قطعات پایپینگ که نیاز به جوشکاری داشته باشند براساس دستورالعمل هایی که داریم جوشکاری می کنیم. هر دستگاهی با توجه به نوع آلیاژی که بکار رفته است با الکترود مخصوص به خود جوشکاری می شود .
در بسیاری از مواقع فعالیتهای جوشکاری داریم که لازم است در زمانی که واحد در حال کار است و خطرات آن مشخص است انجام پذیرد. در این شرایط باید پروانه کار با شرایط خاص داشته باشم که توسط همکاران عملیات صادر می شود. شرایط تجیهزات صنعتی از جمله مواد نفتی ، حرارت، گرما و … از خطرات این حرفه به شمار می روند.
****
سیدجواد سید هاشمی، رئیس بخش بازرسی دستگاه های پالایشگاه اصفهان
بازرسی زمان تعمیرات اساسی کاری حجیم است که باید در مدت زمان کوتاه انجام شود و فعالیتی سنگین به شمار می رود . مسئولیت واحد بازرسی فنی بررسی تمامی خوردگی ها، ضخامت ها، نشتی هایی که ممکن است در واحد در حال سرویس اتفاق بیفتد بوده و بگونه ای طرح و برنامه ریزی می کنیم که بعد از در سرویس قرار گرفتن واحد و در سال های آتی مشکلی پیش نیاید.
در تمامی قسمت ها باید مراقبت هایی داشته باشیم و از افراد با تجربه در این امر استفاده کنیم و نظارت حین انجام تعمیرات و نهایی شدن دستگاه ها مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش ما می گذارد.
 به دلیل اینکه تمامی ظروف و محیط های سر بسته را بازرسی می کنیم می تواند خطراتی به همراه داشته باشد مانند کوره ها که شرایط کاری موجود در آن بسیار خطرناک است.
***
حمیدرضا شادمانی، سرپرست دوم طناب بندها
طناب بندها چشم راننده ها هستند یعنی اپراتور جرثقیل زمانیکه می خواهد کار کند باید یک طناب بند حضور داشته باشد تا هم بار را ببندد و هم اینکه برای جابجایی اداوات و وسایل راننده جرثقیل را راهنمایی کند. ما به تمام گروه های پالایشگاه سرویس می دهیم.  ۱۵ نفر طناب بند به صورت دائمی در پالایشگاه حضور دارند و برای تعمیرات اساسی این تعداد به ۵۰ تا ۶۰ نفر افزایش پیدا می کند.
سختی کار: کار در ارتفاع است و باید دقت زیادی داشته باشیم زیرا جابجایی و نصب تمامی وسایل با گروه طناب بندهاست.
***
مجید صابری، آتش نشان ۱۸ سال سابقه کار دارد
جوشکاری یکی از کارهای حساس در واحدهای نفتی به شمار می رود زیرا یک سهل انگاری باعث بوجود آمدن یک حادثه بزرگ خواهد شد. از این رو آتش نشان ها برای ایمن کردن واحد در زمان تعمیرات اساسی حضور دارند تا مشکلی پیش نیاید.
زمان تعمیرات اساسی تمامی بخش ها از کوره گرفته تا راهروها ، طبقات بالا و … را تحت پوشش قرار می دهیم .
ما با همکاران ایمنی یک تیم هستیم تا بتوانیم حافظ جان کارکنان باشیم.
***
کمال صفایی از حراست شرکت پالایش نفت اصفهان
در هر تعمیرات اساسی حدود ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر نیرو موقت به پالایشگاه وارد میشوند و برای ورود آنها به پالایشگاه باید کنترلهایی از نظر حراستی و امنیتی انجام شود. اگر یک شخص در حیطه مهارتی که دارد توسط واحد تعمیرات پذیرفته  شود ، به صورت دقیق بررسی می کنیم که آیا آن شخص می‌تواند وارد پالایشگاه شود یا نه؟ از سوی حراست عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد آنها مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا اگر کسی دچار استعمال مواد مخدر باشد از ورود به سیستم جلوگیری می شود تا حادثه ای برای مجموعه بوجود نیاورد. معمولا زمانیکه واحدها به تعمیرات اساسی سپرده می شوند برای کنترل آنها از نیروهای حراست پالایشگاه استفاده می شود تا هم از نظر تردد آنها، و هم کنترل نیروها و … را تحت پوشش داشته باشیم تا از نظر امنیتی و حراستی کاربه نحو احسن انجام شود .
اصل حراست همیشه این بوده که حرمت افراد و کارکنان رعایت شود، خوشبختانه در چهار تعمیرات اساسی ای که امسال پشت سر گذاشته ایم می توان نمره قابل قبولی را به حراست داد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.